8 juni 2012

Fredagsnöjet: Bill Maher

17 kommentarer:

Björn Bäckström sa...

Underbart. Det är så jäkla roligt att man nästan önskar religionen evigt liv för att kunna göra narr av den!

Lokatt sa...

Han är underbar! Vilken lättnad det ger att lyssna på hans fullständigt respektlösa utskåpning av den sanslösa Jesus-och hans snälla pappa-sagan.

Björn Bäckström sa...

Lokatt 2012-06-08 23:36

Kram!

Lättnaden - befrielsen - man erfar när sanningen uppenbaras på det här sättet är nästan euforisk. Det måste betyda att religiösa indoktrineringsrester finns hos oss alla. To hell with it!

Nils sa...

Det är skitbra, men så länge han omsorgsfullt undviker att driva med den religion som är det största problemet idag kan jag inte förmå mig att skratta.

Han vet ju att han skulle få ha livvakter resten av livet om han gjorde det och man undrar när det blir möjligt gå på islam på samma sätt. Om 50 år? 100 år? Aldrig?

Pinjata sa...

Nils, han driver friskt med islam också om du kikar på hans andra ståuppframträdanden.

Sedan är hotet mot honom och oss här i Sverige inte från radikala muslimer utan från radikala kristna. Muslimska ledare har ingen som helst möjlighet att påverka min/hans vardag medan kristna "värderingar" påverkar min vardag i form av moraliska (sharia) lagar.

De flesta kan också vara överens om att kristendomen är det största hotet internationellt. Kanske inte för vad sägs i de religiösa texterna utan för den makt ledare och stater har som kallar sig kristna. USA har mördat fler Irakier än vad Saddam mördade under sina 30 år vid makten.

Om du ser på hot och våld som enskilda kristna utför och jämför det med enskilda muslimer så är kristna också i topp. Homohatet, mord på abortläkare i USA och inte minst Breivik.

Benzocaine sa...

Att Mahler driver mer med kristendomen än med islam kan ha att göra med att det står "In God we trust" och inte "Allahu ackbar" på dollarsedlar, att det är Luthers 10 budord man sätter upp utanför offentliga domstolar, inte sharia, osv.

Kort sagt, han befinner sig i en kristen miljö och då är det naturligt att det är det kristna han driver med. Hans form av humor går dessutom ut på igenkänning hos publiken. Eftersom de troligtvis är rätt ignoranta om islam finns det ingen igenkänningsfaktor där.

Om du vill se Mahler kritisera islam kan du se ett annat klipp, t.ex när Ayan Hirsi Ali sitter i hans studio.

Jag tycker att du har oproportionerligt stort fokus på islam.

Nils sa...

Pinjata,

"Sedan är hotet mot honom och oss här i Sverige inte från radikala muslimer utan från radikala kristna."

??????????????

"Muslimska ledare har ingen som helst möjlighet att påverka min/hans vardag"

Antar att du ligger hemma med dubbla kuddar över huvudet. Du har aldrig flugit antar jag, aldrig ritat en rondellhund…
Sitter man hemma och sköter sitt kan man ha det lika bra under Stalin som under Reinfeldt.

"De flesta kan också vara överens om att kristendomen är det största hotet internationellt."

Här på bloggen ja.


"USA har mördat fler Irakier än vad Saddam mördade under sina 30 år vid makten.
Om du ser på hot och våld som enskilda kristna utför och jämför det med enskilda muslimer så är kristna också i topp. Homohatet, mord på abortläkare i USA och inte minst Breivik."

Rent nonsens. Är det brottstatistik du talar om? Vet du nåt om brottstatistiken i muslimska länder? Är tämligen säker på att de flesta muslimer dödas av andra muslimer.
Homosexuella har ju inga problem i muslimska länder och abortläkare vimlar det av i Teheran och Islamabad.

Jag försvarar inte USAs krig i Irak och vet inte hur många irakier som fallit offer, men att de skulle ha dödat fler än Saddam tvivlar jag på. I beräkningen bör man också ta de bestialiska och barbariska självmordattacker efter kriget där muslimer dödar muslimer. Då drar man sig inte ens för att spränga moskéer.

Ska dina påståenden ha något som helst värde får du underbygga dem med siffror.


Benzo,

jag inser att driva med kristendomen är mycket mer relevant i USA. Har inte sett klippen du nämner och tror säkert att Maher vågar kritisera islam, men gissar att han inte är lika frän som i det här klippet.

Sari sa...

Nils: Men ge dig! Vad är ditt problem? Klart som fan att de flesta muslimer dödas av andra muslimer liksom de flesta kristna dödas av andra kristna (och kvinnor dödas av män- du kanske skulle rikta din fobi dit istället?). Det krävs inget geni för att inse att Pinjata har rätt ang vilka stater det är som har makten. DU kan ta och underbygga DINA påståenden med siffror!

Pinjata sa...

Nils, vi kan konstatera att de flesta religioner och -ismer som vill inskränka på de mänskliga rättigheterna är helt förkastliga. Att bråka om vilken som är värst är inte direkt intellektuellt givande.

Nils sa...

"vi kan konstatera att de flesta religioner och -ismer som vill inskränka på de mänskliga rättigheterna är helt förkastliga"

Absolut, visserligen har Irland antagit en blasfemilag, men det undantaget är det framför allt muslimer genom organisationen Organisation of Islamic Cooperation som vill inskränka mänskliga rättigheter. OIC har lyckats få FNs råd för mänskliga rättigheter att driva igenom en resolution som fördömer blasfemi och arbetar för att den ska bli bindande för alla FN-stater.

De har också antagit en egen deklaration för mänskliga rättigheter, den så kallade Cairo-deklarationen, som utgår från sharia.

Så det finns inget att bråga om här.

Benzocaine sa...

Nils, det finns ett klipp utlagt på Youtube där de förundras över att Mahler kunde säga så fräna saker om islam utan att bli kritiserad: (Länk)

Att påstå att Mahler inte vågar driva med islam är helt enkelt inte sant. Däremot verkar du besatt av just islam. När kritiserade du kristendomen senast?

En sann religionskritiker kritiserar alla religioner, inte bara islam. Jag förstår inte varför man varje gång en religionskritiker kritiserar en religion som inte är islam måste ifrågasätta att han inte kritiserade islam den gången.

IHEU gör mycket i FN för att förhindra den utveckling du beskriver om blasfemi. Tror dessutom att Khadaffis Libyen var ordförande i rådet för mänskliga rättigheter när beslutet togs. Rådet har för övrigt prisat Iran och Libyen för deras höga standard för mänskliga rättigheter, så det rådet är ett skämt!

Benzocaine sa...

Här går Mahler rätt hårt åt islam...

Lennart W sa...

Bättre av William Maher. (OBS, det är musiken som är hans, bönen är från 1300-talet.)
Annan fin version.

Nils sa...

Benzo,

medan vi här diskuterar som det största problemet med kristendomen om det ska få förekomma skolavslutningar i kyrkan utfärdar muslimska ledare dödsdomar mot kritiker, kritiker mördas, muslimska terrorister genomför attentat efter attentat och i Danmark har det pågått en i det närmaste nedtystad rättegång mot fyra ”svenska” muslimska terrorister. Vilks har fortfarande livvakter dygnet runt.

Och du frågar varför jag hakat upp mig på islam?

”En sann religionskritiker kritiserar alla religioner” Varför då? Om människor går hemma och tror på något som inte skadar eller påverkar någon annan det minsta, varför ska jag kritisera det?

Kristendomen är på väg bort, det är bara att öppna en dagstidning och titta på dödsannonserna, det är mest fotbollar, bilar och hundar i stället för det gamla korset. Att kritisera kristendomen i Sverige idag är nästan lika relevant som att kritisera asatron.

I den mån jag ser ett problem med kristendomen i Sverige i dag är det för att kyrkan slagit sig ihop med islam.

Din länk Här går Maher rätt hårt åt islam; allvarligt – hur kan du jämföra det med den förlöjligande driften med kristendomen här ovan? Det är ju i praktiken en vanlig dokumentär där åsikter ställs mot åsikter – ett ”objektivt” inslag som nästan skulle platsat i vilken nyhetssändning som helst.

Benzocaine sa...

Nils, jag frågar inte varför du har hakat upp dig på islam. Det du skriver är för den delen ungefär vad Bill Mahler säger om islam.

Det jag undrar är varför man inte får kritisera kristendomen utan att bli förebrådd för att man inte kritiserar islam. Varför ställer du hela tiden kritik av kristendomen mot kritik av islam? Det går faktiskt att kritisera båda.

Vad gäller kristna skolavslutningar så är det något som Humanisterna kan påverka. Vi kan inte förhindra att muslimska ledare delar ut dödsdomar. Det finns inte heller någon opinion att driva då alla svenskar är ense om att de dödsdomarna är fel.

Du har inte sett hela klippet märker jag.

Benzocaine sa...

Skillnaden mellan en islamofob och en religionskritiker är att religionskritikern tycker lika illa om alla religioner, medan islamofoben ofta tycker att kristendomen är bra (se t.ex SD:s kyrkopolitik).

Nils sa...

Pratar du om den klassiska eftergiften till den politiska korrektheten.
Jag är inte islamofob, men… Jag är inte Sverigedemokrat, men…

Bara jag kritiserar kristendomen så får jag frikort att säga vad som helst om islam och muslimer utan att bli kallad främlingsfientlig eller islamofob?

Från min horisont ser jag inte kyrkan som minsta hot även om jag finner det obegripligt hur någon kan tro på bibeln. Men som sagt, i sammanhanget.
Som att oroa sig för ett läckande element när huset står i brand; se läkaren ägna sig åt mitt nageltrång när jag kommer in för hjärtinfarkt.

Jag stängde av filmklippet när det var ca 30 sek kvar, då förväntade jag inte mer av hans försiktiga tassande.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se