10 juni 2012

Mer om kyrkliga skolavslutningar

1) Statsvetaren och broderskaparen Ulf Bjereld skrev först ett inlägg på sin blogg och försvarar en vanlig kristen position, kyrkan är inte farlig och kristendomen är betydelsefull, med dräpande argumentation: "Och vem är det egentligen som gör så att "blommorna blommar" i Idas sommarvisa? Jag har mina aningar". Christer Sturmark diskuterar frågan med Bjerled på twitter, vilket resulterar i en andra bloggpost, som Sturmark kommenterat.

2) Tidigare domprosten Johan Unger gör ett debattinlägg i Kyrkans tidning med slutsatsen:
Skolan ska vara neutral i betydelsen allsidig, men inte i betydelsen undvikande. 
I detta perspektiv bör man bejaka skolavslutningar i kyrkan. De är en självklar tradition sen skolorna grundades. De bör inte förbjudas av några falska neutralitetsskäl. De bör dock förnyas av globaliseringen. Avslutningar bör kunna hållas i alla olika religiösa rum och med olika religiösa representanter. Varför ska det uppväxande släktet inte kunna ta emot en välsignelse –av präst, imam eller rabbin? Ska skolan odla religiös beröringsskräck?
3) Prästen Ewa Lindqvist Hotz, från Seglora smedja, debatterade ämnet med generaldirektören på skolverket, Anna Ekström, i fredagens Aktuellt. (Kan ses i SVTplay t.o.m. 15/6, start 26:00). Lindqvist Holtz använder bland annat argumentet att kyrkan har ett tusenårigt arv av vad det innebär att vara människa och menar också att det skulle gå utmärkt att ha skolavslutningen i en moské.

Vad jobbigt det är med religiösa företrädare som verkligen tror att de har speciella insikter om vad det innebär att vara människa och som verkar tro att detta är något som icke-religiösa saknar. Sedan skulle jag önska att de som även vill ha skolavslutningar i andra religiösa lokaler formulerade ett konkret alternativ. Skall majoritetsbeslut avgöra var skolavslutningen hålls? Skall det ske enligt ett roterande schema, med olika ställen varje år? Jag tror det mest är ett oreflekterat försvar av religiösa privilegier. Icke-religiösa livsåskådningar marginaliseras som vanligt.

Slutligen ett meningsutbyte, vars koppling till avslutningar är svagt.

4) Prästen Dag Sandahl svarade på Carl-Gustaf Olofssons inlägg i Barometern. Sandahl skriver i ett smått sarkastiskt inlägg - Humanisten Olofsson - att Olofsson missförstått bibeltexten, Jesus skall ses som en 'konsumentupplysare'. (D.v.s. följer ni mina råd så slipper ni brinna i evigheter.) Olofsson svarar på sin videoblogg och undrar om det inte är Sandahls bibeltolkning som brister. Sandahl ger ytterligare en respons, i vilken han undrar om Ateisten Olofsson inte bär på en gudslängtan.

10 kommentarer:

Nils sa...

"Sedan skulle jag önska att de som även vill ha skolavslutningar i andra religiösa lokaler formulerade ett konkret alternativ."

Bra synpunkt. När kyrkorepresentanter säger att det skulle gå utmärkt att ha skolavslutningen i en moské vittnar det om en organisation som förlorat kompassriktningen och ängsligt rättar sig efter det politiskt korrekta. Det viktiga är tydligen att människor har en tro, skit samma vad de tror på.

Det saknar ju verklighetsförankring, det är bara några större städer som har moskéer värda namnet. Och varför skulle svenska skolbarn i Sverige fira skolavslutning i en moské?!? De skulle i så fall lika gärna kunna fira den i Bandidos klubblokaler.

Någon typ av konkret förslag som du nämner skulle antagligen rensa debatten.

Lars vd, du har kloka åsikter, ska kyrkan anse att det är lika bra med selleri, dvs säga skolavslutningar i moskéer?

Lars vd H sa...

@ Nils

Ja och Nej.

1) Som medlem i HA, Aldrig Bandidos....

skämt åtsido...

2) Personligen skulle jag tycka att det var spännande,
3) som präst inom integrationsarbetet här i Gbg, ja
4) som kristen hellre kyrkan än moskén,
5) som pappa åt ett barn i en klass med barn av olika konfession: Det beror på: Min dotters skola hyr kyrkan för en egen avslutning utan präst, och dit kommer även föräldrar till barn med annan religion/tro, men som sagt rummet talar.
6) som taktiker: Välj en neutral plats, så slipper man frågan om kyrkan eller moskén är bäst, och avslutningen kan bli fin ändå.

Patrik Lindenfors sa...

Carl-Gustaf Olofsson har svarat på Dag Sandahls blogg. Väldigt bra och tålmodigt svar som börjar så här retoriskt snyggt:
"Bäste Dag Sandahl, jag skulle aldrig få för mig att jämföra min ringa kunnighet och ytterligt rudimentära teologiska bildning med din. Men med min frispråkiga och ganska oblyga frikyrkliga uppfostran har jag också fått lära mig att den relativa fåkunnigheten aldrig är en ursäkt att hålla tyst när det finns saker som engagerar från djupet av ens hjärta. Gliringar och nedlåtenhet från de välskolade och belästa – och andra - får man räkna med. Så jag känner mig nästan hedrad av din nedlåtande bildningsiver. Men jag har tyvärr inte blivit så mycket klokare genom din blogg. Därmed är det inte helt lätt att skriva någon vettig replik heller.

Jag kan dock säga att jag inte på något sätt tror mig om att ha gjort en exegetisk insats genom min lilla komplettering av biskop Jackeléns bibelutläggning. Det bör läsas som ett litet nedslag på en tröttsam, självgod och nedlåtande utläggning visavi icke-namngivna kritiker. Om jag nu tycker att Jackelén ägnar sig åt selektiv bibelläsning så får jag erkänna att du tar tag i bibelordet och tolkar. Men jag kommer inte ifrån min känsla av att du tolkar väldigt tillrättaläggande utifrån grundmönstret att allt Jesus sagt och gjort är fullkomligt.
"

Nils sa...

Tack för ditt svar Lars vd, även om det gör mig lite besviken. Jag tror att "fotfolket" är mer konservativt än kyrkans ledning i det här fallet och misstänker att de som försvarar traditionen med skolavslutningar känner sig "svikna" när det börjar talas om moskéer.

För mig handlar det om en tradition, säkerligen utdöende, som saknar religiös innebörd för de flesta trots att den äger rum i en kyrka och som jag inte ser något skäl att "barmhärtighetsdöda".

När skolavslutningen nu lika gärna kan hållas i en moské blir saken en annan. Då talar vi om att införa en ny religiös tradition och då är jag definitivt med Staffan Gunnarsson.

Undrar om Verner & Verner insåg att "det går lika bra med selleri-skämtet" i själva verket är en beskrivning av den moderna svenska folksjälen.

Lars vd H sa...

Fotfolket är uppdelat i olika legioner divisioner och kohorter, som alla tycker olika beroende på var de finns.

Jag tror också att många skulle vara rädda för att ha en avslutning i en moské, och andra tycka att det skulle vara olämpligt, men detta beror också på att folk fått för sig att det skulle bedrivas en starkare koerciv påverkan, vilket nog inte stämmer.

Personligen så spelar det inte någon större roll var avslutningen äger rum, utan låter det bli en "demokratisk fråga" för föräldrar skola och myndigheter. Vi i kyrkan ställer upp på avslutningar, men jag skulle inte ställa upp på absurditeter som att inte följa vår "kärnverksamhet". Jag vill kunna be och välsigna folk.

Björn Bäckström sa...

Lars vd H 2012-06-10 23:37

"Jag vill kunna be och välsigna folk."

Med all respekt Lars. Men vem fan är du att "välsigna" någon? Om du har mandat visa mig det! Och inte något mumbojumbo från någon bok!

Lars vd H sa...

@ Björn

Jag hoppas inte att jag är "fan att välsigna", utan att det är Gud som gör jobbet. ;-)

Det är ju en av de saker vi präster får göra enligt tradition på "delegation av Kristus". Vem som helst får läsa en inklusiv välsignelse ("Herren välsigne oss..."), bara den som är prästvigd får läsa den distributiva varianten ("Herren välsigne er"). Den ingår som en teknisk detalj i gudstjänster och andakter.

eller som jag häromdagen skrev till Ulf:

"......Välsignelsen som sak handlar lika mycket om att man hoppas att det upprätthålls och utvecklas en relation Gud och personen emellan, däremot är det ju som du säger i de flesta sammanhang inte mer värt än frasen "Öo-mai-gadd". Du kan alltså inte vara helt säker när du hör det.... ;-)......"

Thommy M. Malmström sa...

Helt utanför ämnet så kan jag tipsa om att man enkelt kan ladda ner inslag från svtplay.se genom att byta ut "play" mot "get". Ibland vill man kunna titta på inslag efter att SVTs tidsbegränsning gått ut...

Björn Bäckström sa...

Lars vd H 2012-06-11 08:19

Du är underhållande; men ändå vilken dj-la hybris har ni inte! Det är nästan så man önskar att ni får stå till svars någon gång!

Ulf Gustafsson sa...

Gustaf har gett Sandahl ytterligare ett svar, med fokus på otro.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se