1 juni 2012

Ovillkorlig kärlek ... typ

4 kommentarer:

Björn Bäckström sa...

Om vi ser lite vetenskapligt på det hela så måste det vara en övergående pina att hamna i elden. (Naturligtvis är det för mig en angelägen fråga ;-)

För att smärtan ska kännas så måste ju min känsel, med alla sina ingredienser, vara intakt . Därför kommer jag att kvickt svimma av och sedan förkolna; både Gud och den lede blir för evigheter lurade på konfekten. Men kanske är det önsketänkande. Kan någon som är med i Guds kontaktnät förklara?

Lars vd H sa...

Kan det vara så att man genom någon sorts kraftig elektromagnetism kan befinna sig mitt i elden utan att bli slickad och förtärd av den; utan att veta hur man skall komma därifrån och med tillräcklig känsel så att man alla fall plågas. Kanske kommer vi alla att stoppas in i en jättelik partikelaccelrator, och bli ständigt beskjutna av energi, men aldrig förtäras där vi hänger "tyngdlösa" mitt i magnetfältet..
(Ni fysiker: skulle det funka öht?)

Men kvar är frågan: varför och vilka har vi råd att skicka dit. Cern är ganska dyrt att driva.....

Fråga annars Dante, han är väl den som varit mest inne och lekt med bilden. För bibelns författare var det mest ett rent "pedagogiskt" bildspråk.

Benzocaine sa...

Björn, om ens övergående. En immateriell själ torde ju inte ens beröras av elden alls, någonsin.

Annars tror jag lite som Lars vd H att de som författade texten inte menade eld bokstavligt. Snarare tog de väl det plågsammaste de kunde hitta på som exempel.

Jag har förresten hört judar som säger att man inte tror på helvetet inom judendomen - religionen handlar om deras förhållande till YHWH i jordelivet. Det här mer utstuderade synsättet verkar hänga samman med kristendomens anspråk på att YHWH och Jesus ska döma vid tidens ände. Kanske därför Uppenbarelseboken hamnade i bibeln.

Lokatt sa...

Klart det handlar om en riktig brasa, varför ska ni krångla till allting så förbannat! Gubbarna som hittade på det här för att skrämma folk och tillskansa sig makt hade inga idéer om komplicerade resonemang om magnetfält och partikelacceleratorer. Fast det kanske var skämtsamt menat från Lars vd.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se