24 juni 2012

"Science: it's a girl thing!"

Europeiska Kommissionen är inga feminister. I ett försök att få fler kvinnor att ge sig på en forskarkarriär har de producerat följande reklam, som fått så mycket kritik att en talesperson sett sig tvungen att dementera att den var en parodi.

7 kommentarer:

Kristian Grönqvist sa...

Påminner lite om Södertörns uppfattning av Fysik...

Calle Liljeholm sa...

Vänta nu här, "en talesperson sett sig tvungen att dementera att den var en parodi".

Det är alltså inte en parodi?

Lennart Widlund sa...

Målgrupp? Vad tycker de, och hur påverkar det deras utbildningsval? Lyckas det där är det viktigare än vad några gamla surgubbar (mea culpa) tycker.

Björn Bäckström sa...

"Physical: it's a girl thing!"

Mattias Irving sa...

Inte första gången EU ger uttryck för en ofräsch människosyn. Någon som sett denna reklamfilm för ett expanderande EU? Hur tänkte de?!

http://www.youtube.com/watch?v=9E2B_yI8jrI

Fredrik Lindberg sa...

Why "pinkifying" science does more harm than good.

http://skepchick.org/2012/06/why-pinkifying-science-does-more-harm-than-good/

Benzocaine sa...

Jag kan iofs förstå hur de tänkte, även om de hade lite otur...

De ville göra vetenskap sexigt och vända sig till en ung publik. Därför gör man en "musikvideo" med dunka-dunka-musik och sexiga brudar.

Fast när reklambolaget presenterade slutresultatet borde man ha dragit öronen åt sig, om inte tidigare.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se