5 juni 2012

Svenskheten, vad är det?

Det kan vi fundera på under morgondagen när vi firar nationaldagen, eller låter bli.

Dilsa Demirbag Sten och Edna Eriksson diskuterar detta i SR Studio Ett.
Lyssna: Svenskhet

Qaisar Mahmood har skrivit boken Jakten på svenskheten.

32 kommentarer:

Björn Bäckström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn Bäckström sa...

Grumligt resonerande av Mahmood. Han menar att utseende och "biologin" spelar roll för svenskheten. För hans egen del skulle han göra mera rättvisa för sin svenska tillhörighet - och för den delen också sin lämnade pakistanska - om han klippte och rakade sig i stället för att vilja se ut som en schablonterrorist! Man (alla!) dömer hunden efter håren; and “you never get a second chance to make the fist impression.”

Han verkar dock vara emot "multikulturen"? (Vilket ju inte behöver vara ett fel...).

Åtminstone vill han ha alla under ett svenskt paraply...

Ulf Gustafsson sa...

Björn,

"schablonterrorist" o.O
Det var det sämsta jag hört!

Mahmood sa att blond och blåögd kopplas samman med svenskhet av många han pratat med. (Var du en av dem han intervjuade?) Det var inte hans åsikt.

För övrigt är väl svensk som kristen, i stort omöjligt att avgränsa. Alla (som vill) ska med :-)

Bo sa...

Ulf,

"För övrigt är väl svensk som kristen, i stort omöjligt att avgränsa. Alla (som vill) ska med :-) "

Jag fattar fortfarande inte det.
En snubbe på Nya Zeeland som inte har någon som helst koppling till Sverige förutom att han kalla sig svensk, är han svensk då?

Ulf Gustafsson sa...

Bo,
Nej, vid första anblicken så verkar det konstigt att din nyazeeländare kallar sig svensk.
Men vilka egenskaper saknar han, för att få vårt gillande som svensk?
Dessa kan inte jag ange, och förmodligen skulle de flesta egenskaperna även passa på nyazeeländare.

Benzocaine sa...

För mig är det här med nationalism och rojalism andras högtid, men jag är glad att få vara ledig. Dock förlorade vi två dagar på en 7-årsperiod (skottår ej medräknat) när annandag pingst försvann som allmän helgdag för att ersättas med nationaldagen (egentligen Svenska Flaggans Dag).

Det är en konstruerad helgdag. Sverige har alltid varit ett självständigt land så man krystar fram en helgdag för något som Gustav Vasa gjorde, som jag inte ens minns... Finland och Norge har mycket större anledning att fira sina nationaldagar. Det var då de befriades från den svenska överhögheten.

Däremot under fotbolls-EM och liknande är det kul att hålla på "sitt lag" och vifta med flaggor, men då är det inte direkt nationalism det handlar om, i alla fall inte för mig.

Ang. svensk så finns det två möjligheter: Antingen är man född här eller så är man svensk medborgare. Om inget av detta är sant är man knappast svensk. Eller nja, om ens föräldrar har emigrerat så kan man vara svensk om man upplever det så, även om man är född utomlands och saknar svenskt medborgarskap.

Det är viktigt att poängtera, tycker jag, att naturaliserade svenskar också är svenskar, även om de kommer från ett annat land. Jag har en kollega som är född i Sverige och är assyrier. Självklart är hon både svensk och assyrier. Att säga att hon inte är svensk bara för att hon har utländska rötter tycker jag är ett hån.
I USA har man inga problem att acceptera invandrare som blivit amerikanska medborgare som amerikaner. Om man kan tänka så i främlingsfientliga(!) USA, varför skulle inte vi toleranta skandinavier kunna tänka likadant?

USA är inget argument för att jag har rätt, bara för att det är möjligt. (För att undvika det självklara motargumentet från "patrioter" som hatar Sverige och svenska folket).

Benzocaine sa...

Bo: En snubbe på Nya Zeeland vars enda koppling till Sverige är att hans föräldrar har flyttat till Nya Zeeland från Sverige. Har han rätt att kalla sig svensk?

Björn Bäckström sa...

På tal om natonaldagen; Svenska flaggans dag:

Är det inte på tiden att det gula korset tas bor från flaggan? En gul dalahäst i stället; det var ju något som hände Gustav Vasa? Eller varför inte något annat gult, för färgerna vill vi ju ha kvar?

Kanske varje län sin egen gula symbol? Kanske Jönköping kan behålla sitt kors medan i Reimersholme man flaggar med Absolut, den berömda flaskan?

En resa genom landet på nationalagen vore ett omväxlande nöje och barnen i baksätet kunde ha gissningstävlan i geografin.

Benzocaine sa...

En gul Happy Human kanske? ;-)

Jag tror inte att korset symboliserar kristendom för den sekulariserade medelsvensson. Dessutom har det ju hamnat på sniskan...

Bo sa...

Benzocaine.

Han får kalla sig vad han vill.
Det jag funderar på är värdet av en sådan definition.

Patrik N sa...

Bo,

Precis. Gäller också för begreppet kristen.

Bo sa...

Patrik N.

Frågar du dig också meningen med din definition?

Ulf Gustafsson sa...

När någon är för att bejaka svenskheten blir det så andefattigt.

De exempel Mattias Karlsson (sd) ger i dagens Newsmill inlägg är:
- julgröt
- kristendom
- lucia
http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/06/vi-b-r-bejaka-och-njuta-av-v-rt-arv

Jag önska demokrati, solidaritet, jämlikhet, individens frihet, rationellt tänkande, skeptisism vore svenska värderingar istället.

Björn Bäckström sa...

Ulf G 2012-06-06 19:01

Ulf,

En kommentar, # 2, till Newsmill artikeln, som du länkar, skriven av en Sven Ekberg är bra mycket bättre än artikeln.

För övrigt tycker jag att landet inte är helt utan de företeelser som dina honnörsord efterlyser. Men det är klart; så länge bl.a. vidskepelser (gudstro) och monarki finns är det för lite rationellt tänkande och handlande.

Sari sa...

Sjukt bra video ifall ni inte sett... http://www.youtube.com/watch?v=yVj2wZfdhgk&feature=share Känner igen mig själv lite i vissa saker... pinsamt!

Ps. Hon har även gjort en som heter Shit snubbar say to feminister, nåt att lägga upp här på bloggen? Ulf, Patrik L? Snälla? :)

Nils sa...

Patrik N,

kristen, i en global kontext, säger en viktig sak, att man inte är muslim. Dvs man är för nästan all de värderingar Ulf G räknar upp som exempel på en ideal "svenskhet":

"Jag önska demokrati, solidaritet, jämlikhet, individens frihet, rationellt tänkande, skeptisism vore svenska värderingar istället."

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Det finns kristna som är mot flera av de värderingar du räknar upp, liksom muslimer som är för. Så på individnivå har du fel. Vad gör du med den kunskapen? Bortser från den?

Vad gäller själva lärorna så finns det olika schatteringar inom dem som gör att ditt svepande uttalande är felaktigt även där.

Benzocaine sa...

Bo: Jag känner till en person (vit) som sade "Innerst inne är jag en neger" (på grov skånska).

Nu har jag inte hört honom själv säga det, men andra skrattade åt att han sagt så.

Men om man känner mer tillhörighet till afroamerikansk kultur än det svenska så kanske man kan säga så? Det finns väl även en bok om en kvinna som gifter sig med en masaj - Den vita masajen eller något liknande.

Fast det videon syftar på är nog folk som bor och verkar i Sverige. Jag tycker Mahmood har en oerhört viktig poäng när han säger att det värsta som kan hända är om det bildas enklaver. Det är det viktigaste som sägs i hela klippet!

Men Bo, om du kan ge exempel på en person som inte har någon anknytning till Sverige och kallar sig svensk så kanske vi kan diskutera utifrån det specifika fallet?

Benzocaine sa...

För mig är det typiskt svenska våra liberala värderingar, internationellt sett hög tolerans, öppenhet för andra kulturer, bland världens mest sekulariserade länder, internationellt samarbete, diplomati.

SD står för helt andra värderingar. De känns osvenska på något sätt.

Patrik Lindenfors sa...

Sari,
Bianca är verkligen bra i den där serien. Har väntat på ett tillfälle att lägga ut, och det där avsnittet var på pricken!

Nils sa...

Patrik L,

jag tror det slagits fast i en annan tråd att det existerar en objektiv verklighet där ute och då kan man inte bara hålla sig till utopier och vad enstaka individer i bekantskapskretsen tycker.

Visa mig i stället en fungerande muslimsk demokrati. Den arabiska våren har frusit in och i Egypten tycks en majoritet av muslimerna rösta på Muslimska brödraskapet. Och de har knappast ”demokrati, solidaritet, jämlikhet, individens frihet, rationellt tänkande” på programmet.

Om en majoritet av muslimerna vill att deras länder ska vara islamistiska stater har jag inga problem med det – så länge det gäller deras länder.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Olle argumenterar för att en objektiv verklighet existerar, inte för att den är som du beskriver den.

Vad gäller islam, kristendom och demokrati så blev kristendomen bara demokratisk efter att den blev nedbrottad av sekulariseringen. Jag tror islam kan gå samma väg. Muslimer i Sverige blir ju mindre muslimska vilket inger gott hopp.

Benzocaine sa...

Indonesien, Bangladesh, Mali och Senegal räknas till demokratiska muslimska länder. Av någon anledning även Turkiet, tros att Turkiet bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Jag var på Zanzibar förra året. De flesta människor jag pratade med där var inte mer religiösa än vi svenskar. Tanzania är förvisso inte en demokrati fullt ut, men samhället där har grund för att det ska bli en stabil demokrati när den marxistiska diktaturen fasas ut. Man har numera öppna och fria val i landet, men det pressen är inte helt fri och homosexualitet är förbjudet. Så det är en nominell demokrati, men man har en bit kvar att gå.

Själv sätter jag stort hopp till att Algeriet, och efter arabvåren även Tunisien, ska utvecklas till stabila demokratier.

Hur många kristna länder var demokratier före den Amerikanska Revolutionen?

Tor sa...

Patrik och Ulf
Om det funnits like-knappar vid era kommentarer skulle jag klicka på dem :)

Nils sa...

"Jag tror islam kan gå samma väg."

Visst, det kan man ju hoppas att de gjort om ett par hundra år, men utvecklingen i Egypten, Turkiet m fl arabländer pekar inte ditåt just nu.

Björn Bäckström sa...

Nils 2012-06-07 18:38

Från att ha varit en av dina supportrar avsäger jag mig nu en hel del av min sympati för dina åsikter. (Det är ju så; där man själv kan kolla, är man en bra domare).

Jag har levt och jobbat i mer än trettio år i regionen som nu är på tapeten. Jag känner den!

Du vet för lite om regionen, samtiden och omvärlden, inser jag nu.

Att jämställa Turkiet - både etniskt och politiskt/kulturellet - med arabvärlden blottar en okunskap som gränsar till imbecillitet. Detta sagt utan nedvärdering av någon av grupperna.

Jag kommer i fortsättningen inte att ge dig "carte blanche" approval för något du skriver. För fan - läs på eller va tyst!

Björn Bäckström sa...

Benzocaine 2012-06-07 16:58

Benzocaine!

Om du har råd och möjlighet; åk till Indonesien, Bangladesh, Mali, Senegal och Turkiet! Du kommer inte att nämna Turkiet i samma mening efter hemkomsten!

Brotten mot de mänskliga rättigheterna i Turkiet är uppmärksammaade därför att landet gränsar till EU och vill bli medlem. Om du tänker på PKK så är de erkända terrorister, internationellt. Den civila och politiska delen av det kurdiska samhället har inga problem, mer än att medge att kurder är turkar! De andra länderna i din tour har mycket, mycket längre väg på sin resa...

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

Utvecklingen pekar just ditåt (mot demokrati och mänskliga rättigheter), men jag håller med om att utvecklingen går allt för långsamt i många länder.

F.ö. förstår jag inte hur du inte kan ha något problem med att det finns islamiska stater. Jag ogillar teokratier var helst de finns.

Nils sa...

Björn B,

det är möjligt att du "kände" regionen, kunskap är färskvara och utvecklingen i Turkiet går inte åt rätt håll. Naiva svenska politiker vill ha in denna jätte i EU och inbillar sig att den låter sig formas som ett viljelöst barn, medan Frankrike och andra har en nyktrare syn på saken.


Ulf G,

jag ser också helst att vi slipper teokratier men du vet lika väl som jag sånt sker inte över en natt. Då ser jag hellre att de bygger sina egna stater än att de tar med sin religion hit.

Patrik Ls optimism om att muslimerna blir mer sekulära har knappast fog för sig. Erfarenheterna från England är att andra och tredje generationens invandrare radikaliseras och det är bland dem terroristerna rekryteras.

Samtidigt varnar Säpo för att hotet från islamister i Sverige ökar så än är det för tidigt ropa hej.

Benzocaine sa...

Björn, jag tänker inte på PKK, men däremot på kurderna, bland annat. Jag betraktar inte PKK som representant för det kurdiska folket. Det kurdiska språket var förbjudet i Turkiet tills för inte länge sedan, och fortfarande har de inte fullständiga mänskliga rättigheter. Till 2002 (bara tio år sedan) förekom systematisk tortyr i Turkiet, osv.

Nu vet jag inte vad du gjorde i Turkiet, men du vistades troligtvis aldrig i turkiskt fängelse och blev torterad. Jag betvivlar alltså inte dina erfarenheter, men jag betvivlar att du vet vad som föregick i tortyrkamrarna. Du upplevde vad du upplevde, men du upplevde inte samma verklighet som de människor vars mänskliga rättigheter kränktes. Turkiet ligger inte vidare bra till i FN:s Human Rights index.

I vilket fall förändras världen ständigt till det bättre nuförtiden, även om bakslag sker. Jag är hoppfull.

För övrigt visar opinionsundersökningar att de flesta människor i Mellanöstern vill ha demokrati och frihet. (Detta stycke riktat till Nils).

Sari sa...

Nils: du verkar vara en väldigt rädd människa. Och det finns inget som skrämmer mig så mycket som rädda människor.

Ulf Gustafsson sa...

Sakine Madon skriver om ämnet i dagens Expressen och jag gillar vad hon skriver, som vanlig.
http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-madon-hur-gor-man-for-att-bli-svensk/

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se