1 juni 2012

Utrikesfödda högre utbildade än inrikesfödda

Här ska ni få ta del av några forskningsresultat som förhoppningsvis kommer att nyansera debatten kring invandring en aning. Det är SR International som rapporterar om en unik undersökning bland utrikesfödda som Stockholms universitets Linnécenter för integrationsstudier har utfört. Så här står det i artikeln:
– Alla grupper har en genomsnittlig högre utbildning är den infödda befolkningen. Framför allt är andelen universitetsutbildade betydligt större i den invandrade gruppen, säger han.
Att utrikesfödda och kanske de som kommer långt bortifrån, skulle ha en sämre utbildning än Sverigefödda kan alltså dementeras, säger Jonas Karlsson.
– Den lägst utbildade gruppen är de som kommer från EU och de rika länderna, och den allra bäst välutbildade gruppen är latinamerikaner. Tittar man på när människor kommer till Sverige, så tenderar de i någon mån att tillhöra en urban välutbildad medelklass, säger han.
Trots många gånger en hög utbildning får utrikesfödda ofta ta arbeten där man är överkvalificerad. Enligt undersökning skulle så många som 70 procent ha en överutbildning i förhållande till vad arbetena kräver efter ha varit i Sverige mellan fem och tio år.
– Generellt för hela gruppen utlandsfödda så är andelen överutbildade mycket större än bland gruppen infödda, säger Carl le Grand.
Vilket oerhört slöseri att denna välutbildade resurs inte tas tillvara i Sverige. Resultaten är väldigt intressanta, och ännu intressantare nyheter följer:
Religion är en annan fråga man undersökt. Bilden av en massiv muslimsk invandring får sig en törn i materialet. Av utrikesfödda från norra Afrika och Mellanöstern är andelen muslimer mindre än 50 procent. I minoritet med andra ord. Andra grupper från de regionerna är till exempel kristna och druser och så vidare.
Dock upplever 14 procent av de med muslimsk tro att det blivit trakasserade för sin religion. Men ju längre man lever i Sverige desto mindre blir religiositeten bland muslimerna, säger forskaren och doktoranden Jonas Karlsson.
– Vi ser det inte i någon annan religiös inriktning. Både bland kristna och bland buddister, som är våra tre stora grupper, så ser vi ingen avtagande grad av religiositet efter vistelsetid, utan den förblir lika stark i alla grupper. Det tyder snarare på att det är något som är speciellt för den muslimska gruppen. Där minskar religiositeten över tid, säger Jonas Karlsson.
Kan vi nu sluta att räkna alla invandrade från muslimska länder som muslimer? Och kan vi sluta se alla muslimer som om de är islamister? Utlandsfödda är individer de med, med egen historia.

Om det finns några problem med studien? Javisst. Den publiceras inte förrän i december. Att presentera forskningsresultat innan de utsatts för peer-review och publicerats är en vetenskaplig no-no. Det är rätt klantigt skött i en så viktig fråga som denna. Men håller forskningsresultaten kommer de att vända upp och ned på invandringsdebatten. Fakta sparkar!

Tack till Jonas Sandqvist för tips! Notera också bloggaren yasmineelrafie som gjort ett hästjobb i att försöka få medierna intresserade av resultaten. Länken till seminariet där studien presenterades finner ni här.

9 kommentarer:

Benzocaine sa...

Linnéuniversitetet har ju varit inblandade i en hel del ideologiskt styrda resultat, så jag väntar till publiceringen och den allmäna granskningen innan jag slår på stortrumman.

Att invandrare i regel är överkvalificerade visste jag redan. Det är bara att fråga taxichaufförer vad de gjorde i sitt hemland - vi har läkare och ingenjörer som kör taxi och bakar pizza i Sverige.

Björn Bäckström sa...

Benzocaine 2012-06-01 14:38

"/...så jag väntar till publiceringen och den allmäna granskningen innan jag slår på stortrumman."

Under tiden lyssna på Madonna som i dagarna medlar för fred mellan judar och muslimer.

Madonna - MDNA Tour - Speech for Peace - Tel Aviv 5/31/12 HD

Mariannesson sa...

Att invandrare är överkvalificerade vet nog många, det hänger nog i ganska hög utsträckning ihop med att flyktingar har varit politiskt oppositionella i sina hemländer, vilket ofta hänger ihop med en högre utbildning. Det är inte helt självklart (tyvärr) att främlingsfientligheten minskar av att att tunnelbanestädaren kan ha varit läkare eller advokat, eller att akademiker tar "skitjobb" som ingen annan vill ha, för i viss mån är det ju så idag, utan det kan till och med väcka ilska bland "etniska svenskar", kanske på grund av dåligt samvete.
Alla oavsett bakgrund ska betraktas som individer - det kan aldrig upprepas för ofta!

Lokatt sa...

En undran - och nu sticker jag huvudet rätt in i ett getingbo - hur har undersökningen genomförts? Att Linnéuniversitetet tycks stryra sina resultat ideologiskt gör att jag inte sväljer uppgifterna med hull och hår. Tidigare sa någon att påståendet att det är läkare och advokater som sitter i tunnelbanespärren i princip är en skröna. Till exempel.Sen undrar jag varför man som professor tar städjobb i stället för att använda sin skarpa hjärna till att snabbt lära sig svenska på hög nivå och göra akademisk karriär här. Ok, förlåt för att jag vågar ifrågasätta, slå mig inte snälla, jag är inte rasist på minsta vis, min pappa var invandrare!

Patrik Lindenfors sa...

Det är just på grund av sådana där tveksamheten som nyheten måste släppas samtidigt som studien, inte innan. Ett oförlåtligt misstag, nästan. Särskilt när det gäller så här känsliga frågor.

Nils sa...

Finns anledning att invänta det slutgiltiga resultatet. Frågan är när dessa välutbildade kom. Idag, när majoriteten kommer från Somalia och Afganistan kan jag svårligen föreställa mig att utbildningsnivån är särskilt hög.

Varje outnyttjad välutbildad invandrare än naturligtvis ett tragiskt slöseri.

Undersökningar visar att välutbildade är den grupp som är mest positiv till invandring och det är rimligtvis på deras arbetsmarknad de välutbildade invandrarna i så fall skulle konkurrera om jobben.

Samtidigt visar nyss presenterade undersökningar att svenskar och svenska företag är mest positiva till invandring i hela Europa.

Men om det nu stämmer som påstås, att invandrarna är välutbildade och vi är så positiva till vilka slutsatser ska vi dra?

Att svenska är världens mest hycklande folk?

Benzocaine sa...

Lokatt, jag tror inte att det är så himla enkelt som att bara sätta sig och plugga språket. Hur lätt är det som vuxen att lära sig ett totalt främmande språk?

Om du inte kan Danska kanske du skulle kunna lära dig det enkelt, men hur lätt skulle det vara att lära sig kinesiska eller arabiska som inte ens har samma skrivtecken som vi?

Jag tror mycket handlar om hur vi tar emot flyktingar. Jag är starkt kritisk till vår flyktingpolitik, men inte på samma grunder som främlingsfientliga krafter, utan för att vi slösar bort människors talanger, placerar dem i segregerade bostadsområden osv.

Om det första man får lära sig är hur man söker bidrag så hjälper inte det människor att komma i arbete. Om man tror på en fri vilja är det lätt att säga att alla får ta sig i kragen och göra det rätta, men om man som jag tror att beteenden beror på den miljö man befinner sig i, så ser man att det är miljön det är fel på, och inte människorna som är i den.

Som flykting är du förbjuden att arbeta innan du fått arbets- och uppehållstillstånd. Det torde vara allmänt känt vad långtidsarbetslöshet gör med en människa.

Jag tycker ändå att vi borde vara förvånade att så många invandrare försöker skapa sig en framtid genom att öppna pizzerior, gatukiosker mm.

Nu minns jag inte källan men för ett antal år sedan kom en studie som visade att invandrare är överreptesenterade bland egenföretagare. Vilken form av företag tror du de främst driver? Jag kan tänka mig att pizzerior och taxibolag är starkt överrepresenterade.

Det här är ingen vetenskaplig studie, men jag brukar småprata med chauffören när jag åker taxi, och jag reser mycket i jobbet. Brukar fråga varifrån de kommer, hur de ser på den politiska situationen i hemlandet, vad de har för utbildning osv. Min personliga erfarenhet är att många är välutbildade men inte får jobb inom sitt gebit så de tvingas köra taxi istället. Som sagt, högst ovetenskapligt men min personliga erfarenhet.

Nils sa...

"Jag tror mycket handlar om hur vi tar emot flyktingar. Jag är starkt kritisk till vår flyktingpolitik, men inte på samma grunder som främlingsfientliga krafter, utan för att vi slösar bort människors talanger, placerar dem i segregerade bostadsområden osv."

Här har vi ett praktexempel på det svenska hyckleriet. Som undersökningar visar, flyttar det in tillräckligt med invandrare i ditt område flyttar du Benzo.

Det brukar sägas att det finns en strukturell rasism i Sverige och det tror jag också. Men den ser inte ut som man gärna vill tro på debatt- och kultursidor. Den tar sig uttryck i den positiva inställningen till invandring – så länge invandrarna hamnar nån annanstans än där jag bor vill säga. Den positiva inställningen är en sorts kompensation för det dåliga samvetet för att jag inte vill ha dem på min gata.

Det är inte Sverigedemokraterna som "placerat" dem i Rosengård, Ronna osv. Var ska de "placeras" tycker du, Södermalm? Danderyd? Östermalm?

Tror inte det är relevant att diskutera främlingsfientlighet överhuvudtaget i den här frågan. Om vi varje år skulle ta emot 30 000 läkare, ingenjörer, it-teniker, forskare osv skulle inte SD finnas – åtminstone skulle väljarna finnas i helt andra samhällsskikt.

Benzocaine sa...

Nils, jag har skrivit det förr och skriver det igen. Om det skulle flytta in många invandrare i mitt bostadsområde skulle jag inte flytta för alla "blattar" utan för att en lägenhet i området skulle vara en olönsam investering. Jag skulle flytta till ett annat område där jag kunde räkna med större värdeökning av min lägenhet. Det är segregeringens fel, inte min syn på invandrare eller invandrarna själva som är felet. Bygg icke-segregerade bostadsområden och invandrarna kommer att vara en faktor som får området att leva upp.

Jag har spelat i ett basketlag där vi var två "etniska svenskar", en norrman och resten greker, libaneser, bosnier, serber, kroater, irakier, iranier mm. Inga problem alls för mig att umgås med dem. Vi hade jättekul ihop.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se